achtergrond

10 MAART 2008 Prostitutie in Antwerpen verschuift naar rand van de stad.

Bron: Het laatste nieuws

Prostitutie in Antwerpen verschuift naar rand van de stad

Door: redactie

Door de verfraaiing van het Schipperskwartier (Villa Tinto), waar de prostituees traditioneel werken, verschuiven de kritieke punten naar andere buurten.

Het Antwerpse stadsbestuur moet andere accenten leggen in haar prostitutiebeleid. Dat stelt de Nederlandse sociologe Marion van San in haar evaluatierapport over de hulpverlening aan Antwerpse sekswerkers. Het rapport kwam er op vraag van de stad en de vzw Ghapro die hulp verleent aan sekswerkers. Mannelijke en verdoken prostituees zijn volgens van San de nieuwe probleemgroepen.

"Schone Schijn bedriegt"

Daarnaast merkt ze een duidelijke verschuiving van de sekswerkers van het centrum naar de rand van de stad.
"Schone Schijn bedriegt" is de veelzeggende titel van het prostitutierapport. Daarmee wil het onderzoeksteam aangeven dat er in Antwerpen nog altijd heel wat problemen bestaan rond hulpverlening aan sekswerkers. Door de verfraaiing van het Schipperskwartier, waar de prostituees traditioneel werken, verschuiven de kritieke punten naar andere buurten. Zo is er bijvoorbeeld een bloeiende seksmarkt op de Antwerpse linkeroever.

Concreet formuleert het rapport acht aanbevelingen waarmee het stadsbestuur moet rekening houden. De stad nam onder impuls van de schepen van Sociale Zaken Monica De Coninck (sp.a) een aantal initiatieven die daarop voortbouwen.

Boysproject
Om het probleem rond mannelijke prostitutie aan te pakken, werd het Boysproject opgestart. De vaak minderjarige sekswerkers krijgen daardoor een plaats om tot rust te komen, maar ook advies en hulp om hun job veilig te kunnen uitvoeren.

Daarnaast is de verdoken prostitutie bezig aan een opmars. Via internet of advertenties ontsnappen sekswerkers massaal aan de controles. De omstandigheden waarin ze werken, zijn dan ook vaak onveilig. De stad wil daarom intensief onderzoeken hoeveel mensen er precies werken in de seksbusiness.

Tippelzone

Een opmerkelijke aanbeveling in het rapport van van San is de vraag om een gecontroleerde tippelzone. De stad Antwerpen ziet dat niet zitten en gelooft meer in een uitbreiding van de hulpverlening. Daar is op dit moment evenwel niet genoeg budget voor.

Maandag lekte de volledige inhoud van het rapport van van San uit in Het Laatste Nieuws. De krant suggereert dat het stadsbestuur bewust bepaalde conclusies wou achterhouden. Schepen Monica De Coninck ontkent dat en wijt de gedeeltelijke geheimhouding aan de aard van het document. Bepaalde informatie zou volgens haar de vertrouwensrelatie tussen hulpverleners en sekswerkers kunnen beschadigen. (belga/mvdb)